Saturday, September 20, 2008

Bersyukurlah.. umat Muhammad

Di dalam Al-Quran, Allah SWT telah berfirman yang bermaksud:
“Musa memilih tujuh puluh orang dari kaumnya utk memohon taubat kpd kami dalam waktu yang telah ditentukan. Ketika mereka digoncang bumi, Musa berkata: ‘Kalau Engkau menghendaki, tentulah Engkau telah membinasakan mereka dan aku sebelumnya. Apakah Engkau hendak membinasakan kami disebabkan perbuatan orang-orang bodoh yang ada diantara kami. Itu hanyalah cubaan dari-Mu. Dengan cubaan itu Engkau hendak sesatkan orang yang Engkau kehendaki. Engkau pimpinlah kami. Engkau adalah sebaik-baik pemberi ampun. Dan tetapkanlah untuk kami kebajikan di dunia dan di akhirat. Sungguh kami kembali kepada-Mu”
Allah berfirman: “Seksaan-Ku akan kutimpakan kepada siapa sahaja yang Aku kehendaki, dan rahmat-Ku segala meliputi sesuatu. Akan Aku tentukan rahmat-Ku bagi orang-orang yang bertaqwa, orang-orang yang menunaikan zakat dan orang yang beriman kepada ayat-ayat Kami.
Mereka adalah orang-orang yang mengikuti Rasul, Nabi yang ummi. Yang (namanya) mereka jumpai tertulis di dalam Taurat dan Injil yang mereka miliki. Yang menyuruh mereka mengerjakan perbuatan baik dan melarang mereka berbuat kemungkaran. Menghalalkan segala yang baik bagi mereka dan mengharamkan bagi mereka yang buruk, dan menyingkirkan beban-beban dan belenggu yang ada pada mereka. Maka orang yang beriman kepadanya memuliakannya, membantunya dan mengikuti cahaya yang terang yang diturunkan bersamanya. Mereka itulah orang-orang yang beruntung.”
(Al-A’raf (7): 155-157)
Di dalam Ayat ini, Allah memberitahu kepada kita tentang kisah Nabi Musa dan ketika Nabi Musa memohon ampunan pada Allah SWT. Dalam mana Allah menceritakan tentang kisah Nabi Musa, Allah juga berfirman iaitu “Seksaan-Ku akan Ku timpakan kepada siapa saja yang Ku kehendaki, dan rahmat-Ku meliputi segala sesuatu”.. Rahmat itu menurut Allah ialah, Aku tetapkan bagi orang-orang bertaqwa, orang-orang yang menunaikan zakat dan orang-orang yang beriman kepada ayat-ayat Kami. Mereka adalah orang-orang yang mengikuti Rasul, Nabi yang ummi.
Dalam ayat tersebut dapat kita lihat bahawa Allah telah menyentuh mengenai kedudukan Muhammad (saw) dan umatnya, kepada Musa (as), yang mana umat Muhammad termasuk dalam barisan yang diselamatkan, yang diberi pengetahuan dan petunjuk padanya.
(penjelasan lebih lanjut sila rujuk ‘Kitab Tafsir Ibn Katsir’ tentang ayat ini).

Qatadah mengatakan bahawa Musa (as) berkata: “Wahai Tuhan, di dalam alwah (catatan Kitab Taurat) aku berjumpa dengan satu umat terbaik yang diutuskan untuk manusia. Mereka menganjurkan berbuat kebajikan dan mencegah kemungkaran. Wahai Tuhan, jadikanlah mereka itu sebagai umatku.” Allah menjawab: “Itulah umat Muhammad.” Musa (as) berkata: “Wahai Tuhan, di dalam alwah juga aku menjumpai sebuah umat yang lahir paling akhir, tetapi merekalah yang pertama akan masuk syurga. Jadikanlah mereka itu sebagai umatku.” Allah menjawab: “Itulah umat Muhammad.”
Musa (as) berkata: “Wahai Tuhan, aku menjumpai di dalam alwah suatu umat yang bacaan mereka meresap di dalam dada mereka. Padahal sebelum generasi mereka, orang-orang membaca kitabnya hanya dengan penglihatan. Hingga apabila tulisan itu ditarik kembali, mereka tidak hafal sedikitpun dan tidak pula mengerti isinya. Sesungguhnya Allah memberi hafalan kepada mereka, yang sebelumnya tidak pernah diberi kepada suatu umatpun. Wahai Tuhan, jadikanlah mereka sebagai umatku.” Allah menjawab: “Itulah umat Muhammad”
Musa (as) berkata: “Wahai Tuhan, kujumpai di dalam alwah suatu umat yang beriman terhadap kitab-kitab terdahulu dan kitab yang terakhir di turunkan. Mereka gigih memerangi kesesatan hingga memerangi dajjal. Jadikanlah mereka sebagi umatku.” Allah menjawab: “Itulah umat Muhammad”
Musa (as) berkata: “Wahai Tuhan, kujumpai di dalam alwah suatu umat di mana sedekah mereka dimakan sendiri tetapi mereka diberi pahala. Sedangkan umat sebelumnya, apabila mereka bersedekah lalu sedekahnya diterima, maka Allah mengirim api yang membakarnya (memakan). Tetapi kalau ditolak, sedekah itu dibiarkan sahaja lalu dimakan binatang buas atau burung. Sesungguhnya Allah megambil sedekah mereka dari golongan kaya atau kaum miskin diantara mereka. Musa berkata: “Wahai Allah, jadikanlah mereka sebagai umatku.” Allah menjawab: “Itulah umat Muhammad”
Musa (as) berkata: “Wahai tuhan, di dalam alwah kujumpai suatu umat, apabila mereka berniat sahaja melakukan kebajikan, namun tidak jadi dikerjakan, maka niatnya dicatat sepuluh kali kebajikan hingga tujuh ratus kali. Wahai Tuhan, jadikanlah mereka sebagai umatku.” Allah menjawab: “Itulah umat Muhammad”
Musa (as) berkata: “Wahai Tuhan, di dalam alwah aku jumpai suatu umat di mana mereka memperoleh syafaat dan diberi hak untuk mensyafaati. Jadikanlah mereka sebagai umatku.” Allah menjawab: “Itulah umat Muhammad”
Qatadah mengatakan bahawa dia memperoleh keterangan iaitu Musa (as) membuang alwah dan berkata: “Wahai Allah, jadikanlah aku termasuk umat Muhammad”
(Rujukan: Qishashul Anbiyaa’ ibratun li-ulil Albaab, karya Ibnu Katsir)

Nabi Muhammad SAW adalah seorang Nabi dan Rasul yang mulia, yang kedatangannya telah diberitahu oleh Allah SWT kepada nabi-nabi yang terdahulu. Kedudukan Nabi Muhammad SAW telah diangkat oleh Allah sebelum kelahirannya. Subhanallah.. betapa mulianya Nabi Muhammad SAW dan beruntunglah kita kerana menjadi umat Muhammad SAW. Sungguh, tidak terhingga kasih, cinta dan nikmat yang Allah SWT telah berikan kepada kita, malah Allah SWT dengan segala kasih sayangnya yang tidak bertepi juga telah mengutuskan seorang Rasul yang mempunyai hati yang lembut dan sangat menyanyangi umatnya.. Lihatlah, tidak cukup dengan kasih sayang Allah SWT kepada kita, lalu dia mengutuskan lagi seorang Rasul yang menyayangi kita.
Seperti di dalam firmannya yang bermaksud :
“Sungguh, telah datang kepadamu seorang Rasul dari kaummu sendiri, berat terasa olehnya penderitaan yang kamu alami, (dia) sangat menginginkan (keimanan dan keselamatan) bagimu, penyantun dan penyayang terhadap orang-orang yang beriman” (At-Taubah: 128)
Marilah kita sama-sama panjatkan kesyukuran yang tidak terhingga kepada Allah SWT dan memperbanyakkan selawat kerana kita telah dipilih menjadi umat Muhammad SAW.

No comments: